Motorparts Dutch

bullet1 Pan-European
bullet2 ST1300

bullet3 Stuurverhogers

Vanaf de eerste dag viel het me op dat ik in de spiegels van de 1300 vooral mijn handschoenen en armen zag. Het achteruitzicht was t.o.v. dat van de 1100, drastisch verminderd!
Dat betekende stuurverhogers! Maar die waren toen nog nergens te koop, dus zelf ontwikkelen dan maar.
Mijn set bestaat uit een dikke roestvrijstalen bus (plus verlengde bus met bevestigingsbout) die onder de schetsplaat voor de beide stuurhelften wordt gemonteerd en die het stuur met 20 mm verhoogt. De vering die in het stuur aanwezig is blijft intact omdat de diameter van de bussen precies dezelfde is als die van de contactvlakken aan de onderkant van de schetsplaat.
Vanwege de lengte van de bestaande kabels en leidingen is dit de maximale hoogte, hoger betekent dat deze in de uiterste standen van het stuur te strak komen te staan.
Bijkomend voordeel is dat de zit op de motor veel comfortabeler wordt omdat je rechterop zit en veel minder op je polsen leunt.
Inmiddels zijn er ook andere verhogers in de handel, die uit een aluminium blok zijn gefreesd en mede daarom veel duurder zijn.
Bovendien vind ik ze veel te massief, alsof je plateauzolen onder je schoenen draagt. Mijn verhogers zijn lekker slank en fuctioneel, doen hun werk zonder op te vallen! Bovendien zijn ze een factor 5-10 goedkoper dan die van de concurrent en alleen daarom al het uitproberen waard!
 Zie verder de foto's.


Zonder stuurverhogers
Met stuurverhogers