Pan-European
|
Vanaf de eerste dag viel het me op dat ik in de spiegels van de 1300 vooral mijn handschoenen en armen
zag. Het achteruitzicht
was t.o.v. dat van de 1100, drastisch verminderd!
Dat betekende stuurverhogers! Maar die waren toen nog nergens te koop, dus zelf ontwikkelen dan maar.
Mijn set bestaat uit een dikke roestvrijstalen bus (plus verlengde bus met bevestigingsbout) die onder
de schetsplaat voor de
beide stuurhelften wordt gemonteerd en die het stuur met 20 mm verhoogt. De vering die in het stuur
aanwezig is blijft intact
omdat de diameter van de bussen precies dezelfde is als die van de contactvlakken aan de onderkant van
de schetsplaat.
Vanwege de lengte van de bestaande kabels en leidingen is dit de maximale hoogte, hoger betekent dat
deze in de uiterste
standen van het stuur te strak komen te staan.
Bijkomend voordeel is dat de zit op de motor veel comfortabeler wordt omdat je rechterop zit en veel
minder op je polsen leunt.
Inmiddels zijn er ook andere verhogers in de handel, die uit een aluminium blok zijn gefreesd en mede
daarom veel duurder zijn.
Bovendien vind ik ze veel te massief, alsof je plateauzolen onder je schoenen draagt. Mijn verhogers
zijn lekker slank en
fuctioneel, doen hun werk zonder op te vallen! Bovendien zijn ze een factor 5-10 goedkoper dan die van
de concurrent en alleen
daarom al het uitproberen waard!
Zie verder de foto's.
|
Zonder stuurverhogers
|
Met stuurverhogers
|