Verlichting
|
De achterlichten van sommige motoren, waaronder de ST1300, zijn erg zwak en dus in slechte weersomstandigheden
moeilijk
te zien.
Met PowerLeds is dit euvel te verhelpen. Vier PowerLeds in serie kunnen rechtstreeks op 12 Volt worden
aangesloten en geven
een hoop extra licht.
Bij mijn ST1300 heb ik 16 extra PowerLeds rondom beide achterlichten gemonteerd waardoor de zichtbaarheid
voor
achteropkomend verkeer aanzienlijk is toegenomen.
Voor het monteren moet je eerst de achterlichtunit demonteren, vervolgens 16 5mm gaatjes rondom
de bestaande lampen in de
reflector boren, daar de PowerLeds in lijmen, de bedrading van de Leds solderen, de Leds afkitten (eerst
een laagje wit acrylaat
voor de reflectie, daarna een laagje zwart tegen het doorschijnen) en vervolgens aansluiten op de bestaande
achterlampvoeding.
Zie verder het schema en de foto's.
|
Lees ook deze beschrijving als je zelf aan de slag wil.
Als de kont van een Baviaan
Op vakantie in de Harz kwamen Ed van Houtum en ik aan de praat over de zichtbaarheid van het achterlicht
van de ST1300. Door onze wat forse rijstijl zijn we heel
wat 1100’s en 1300’s gepasseerd, waarbij het opvallende was dat de 1100 wél en de 1300 níet goed zichtbaar
is qua achterlicht. Wij vonden dat een gemiste kans
van Honda, temeer omdat de 1300 op zoveel punten verbeterd of doorontwikkeld is. Ergens is er blijkbaar
in de berekening van de reflector een foutje geslopen
waardoor deze absoluut te weinig licht naar achteren strooit.
Een oplossing hiervoor is het monteren van een extra krans van witte Power-Led’s in de reflector van het achterlicht, rondom de bestaande lampen.
Witte Power-Led’s hebben een lichtopbrengst van 7500 mCD of meer en kunnen ruim 3 volt per Led hebben. Met dit gegeven kunnen we een serie-parallel schakeling van 16 Led’s maken, 4 parallelle groepen van 4 Led’s in serie.
Om de Led’s te monteren moeten we de achterlichtunit verwijderen, wat enig werk vergt:
Als we de achterlichtunit los hebben boren we in de reflector rondom de gaten van de achterlichten gaatjes
voor de Led’s. De diameter hiervan zal waarschijnlijk 4.5
mm bedragen, afhankelijk van de diameter van de gekochte Led’s (kan ook 5 mm zijn).
Probeer de gaten zo rechtstandig mogelijk te boren zodat de Led’s recht naar achteren schijnen als ze gemonteerd zijn (voorboren met een 2 mm boortje is aan te bevelen). De lensjes van de Led’s hebben een beperkte openingshoek waardoor de meeste lichtopbrengst in de lengterichting van de Led wordt verkregen, daarbuiten neemt deze snel af. Hoe beter de gaten verdeeld zijn rondom de originele lampen, hoe mooier straks het beeld van achteren zal zijn.
Als alle gaten geboord zijn plaatsen we de Led’s zo recht mogelijk in de gaten waarbij we erop letten dat de min (lange pootje) en de plus (korte pootje) per vier Led’s in serie aan elkaar kunnen worden gesoldeerd. Dus de min van Led 1 aan de plus van Led 2, de min van Led 2 aan de plus van Led 3 en de min van Led 3 aan de plus van Led 4 (en dat 4 keer). Als we alle Led’s geplaatst hebben kitten we ze af met witte acrylaat- of butyleenkit en laten we de kit een nachtje drogen. De witte kit zorgt ervoor dat we van achteren niet 16 donkere gaten zien in de reflector.
Hierna buigen we de aansluitdraden naar elkaar toe en solderen we de Led’s vier aan vier met de plussen aan de minnen aan elkaar (serieschakeling) en verbinden we de vier plussen en de vier minnen van elke groep met een draad aan elkaar (parallelschakeling). Tot slot solderen we een langere draad (1,5 mm2) aan een van plussen en dito aan een van de minnen.
Hierna kitten we de hele zaak af met zwart acrylaat- of butyleenkit.
Ons lichkanon is nu klaar en moet alleen nog worden aangesloten op de bedrading van de achterlichten. De min moet aan een groene draad van een van de lampen worden bevestigd de plus aan de Bruin/witte draad. De beste methode is om de originele draad door te knippen, te voorzien van een stekker en contrastekker (rode ronde auto-knijp-stekkers), waar een Y-kabeltje tussen wordt gemonteerd. Zo krijg je (op een van de pootjes van de Y) een extra stekker waarop de draden die van de Led’s afkomen kunnen worden gestoken middels een opgeknepen stekker.
Een (op langere termijn) minder betrouwbare methode is het gebruik van z.g. Scotch-blokjes om een bestaande kabel af te takken.
Controleer of de extra Led’s ook branden voordat je het achterlicht weer gaat monteren! Als ze niet branden heb je waarschijnlijk de plus met de min verwisseld. Het pootje aan de platte kant van een Led is de min, het andere de plus.
Na alles weer gemonteerd en aangesloten te hebben heb je een achterlicht dat gezien wordt als de kont van een baviaan!
Roger Leppers
Voorzitter Techniekcommissie CPEN