De 'Pan' (maar ook andere zware motoren) leent zich bij uitstek voor een trekhaak. Op de FJ1200, op
beide 1100's had ik er al
een en op mijn 1300 natuurlijk ook.
Als je op vakantie gaat kun je in een aanhanger een hoop meer luxe meenemen dan je normaliter op de
motor kwijt kunt. Denk
daarbij aan een grotere tent, een kookstel, lekkere stoelen, slaapmatjes, etc. Kamperen wordt opeens
niet meer afzien als je
een aanhanger ter beschikking hebt!
Voor mijn geluidsactiviteiten heb ik mijn aanhanger zo ingericht dat ik de hoognodige apparatuur kan
meenemen t.b.v. live-optredens en opnames op locatie. Andere beroepsgroepen kunnen m.b.v. een aanhanger
opeens ook hun gereedschap
meenemen en zo met de motor naar 'het werk'.
Het rijden met een aanhanger valt heel erg mee, je merkt hem haast niet op tijdens het rijden. Alleen
in de bochten en bij het
remmen heb je er een beetje 'last' van.
Het zelf (laten) maken van een trekhaak loont de moeite! Het is alleen een hele uitzoekerij om alles
uit te meten, te zagen en in
elkaar te lassen. Voor de
bevestiging moet je drie punten in de gaten houden: 1. de trekhaak moet trek- en duwkrachten kunnen
opvangen in horizontale
richting, wat betekent dat ergems aan een stevig onderdeel van het (sub)frame min of meer horizontale
liggers moeten worden
bevestigd (bij de Pan kan dat aan de achterste ophanging van de uitlaten), 2. de trekhaak moet gewicht
kunnen dragen en dus in
verticale richting krachten opvangen, wat betekent dat ergens aan het subframe in het kontje een of
twee verticale dragers
moeten worden bevestigd, 3. het wiel moet er nog uitkunnen wat betekent dat de horizontale liggers genoeg
ruimte moeten
bieden om het wiel bijv. los van de cardan te kunnen schuiven. De truuk met het achterspatbord eruit
halen lukt niet meer omdat
daar net de haak zit.
Verder is het mooi om zoveel mogelijk de draagbeugels weg te werken onder het achterspatbord. Let er
daarbij op dat het
achterwiel bij volledige invering niet de beugels raakt.
Onderstaande foto's zeggen meer dan woorden.....
|