Pan-European
|
Een alarm knipperlicht hoort natuurlijk thuis op een motor als de 1300. Alleen is het onhandig dat het
alarmlicht alleen bij
ingeschakeld contact werkt.
Het is mij al diverse keren overkomen dat ik op de vluchtstrook mijn regenbroek uit het koffer moest
halen en daarvoor de motor
uit moest zetten om het slot te openen. Dan wil je wel graag je alarmlichten aan zetten, vooral als
het slecht weer is en de
vluchtstrook smal.
Ook ben ik een keer 's avonds in de winter, midden in het bos op de proviciale weg van Arnhem naar Ede,
zonder benzine
komen te staan. Ik moest toen de motor in de berm achterlaten, vlak naast het voortrazende spitsverkeer,
om benzine te gaan
halen. In zo'n situatie was het handig geweest om de alarmlichten aan te kunnen zetten terwijl de motor
toch gewoon op slot
staat.
Voor deze doeleinden heb ik een schakeling bedacht die het alarmlicht buiten het contact om kan inschakelen.
Een relais
schakelt het alarmlicht direct op de accu middels een schakelaar die in een van de kuipvakjes is weggewerkt.
Dit om onverlaten
te verhinderen het alarm onnodig in te schakelen als de motor zomaar ergens geparkeerd staat.
In onderstaand schema staat hoe dit allemaal bedraad moet worden.
|