The Pan, among other heavy touring bikes, is extremely suited for mounting an tow bar. I had one on
my FJ1200, both my
1100's and now on my 1300.
When on holiday a luggage trailer is a luxury device to put a lot of things in to make your stay a bit
more comfortable than
without. For instance you can take a bigger tent, real chairs, cooking stuff, sleep matrasses with you.
Driving with a small trailer is a piece of cake. You'll hardly notice it during upright driving. In
curves the trailer will rock you bike
gently to let you know that it's still there. And of course you'll notice the trailer during braking!
If you decide to make a tow bar yourself, consider the next points:
1. The tow bar has to take horizontal pull and push forces wich means that there have to be horizontal
(more or less) rods
attached to e.g. the subframe of the bike. At both Pans this can be attached to the rear muffler bolts.
2.
2. de trekhaak moet gewicht kunnen dragen en dus in verticale richting krachten opvangen, wat betekent
dat ergens aan het
subframe in het kontje een of twee verticale dragers moeten worden bevestigd, 3. het wiel moet er nog
uitkunnen wat betekent
dat de horizontale liggers genoeg ruimte moeten bieden om het wiel bijv. los van de cardan te kunnen
schuiven. De truuk met
het achterspatbord eruit halen lukt niet meer omdat daar net de haak zit.
Verder is het mooi om zoveel mogelijk de draagbeugels weg te werken onder het achterspatbord. Let er
daarbij op dat het
achterwiel bij volledige invering niet de beugels raakt.
Onderstaande foto's zeggen meer dan woorden.....
|