Motorparts English

bullet1 Tow bar

The Pan, among other heavy touring bikes, is extremely suited for mounting an tow bar. I had one on my FJ1200, both my 1100's and now on my 1300.
When on holiday a luggage trailer is a luxury device to put a lot of things in to make your stay a bit more comfortable than without. For instance you can take a bigger tent, real chairs, cooking stuff, sleep matrasses with you.
Driving with a small trailer is a piece of cake. You'll hardly notice it during upright driving. In curves the trailer will rock you bike gently to let you know that it's still there. And of course you'll notice the trailer during braking!
If you decide to make a tow bar yourself, consider the next points:
1. The tow bar has to take horizontal pull and push forces wich means that there have to be horizontal (more or less) rods attached to e.g. the subframe of the bike. At both Pans this can be attached to the rear muffler bolts.
2.
2. de trekhaak moet gewicht kunnen dragen en dus in verticale richting krachten opvangen, wat betekent dat ergens aan het subframe in het kontje een of twee verticale dragers moeten worden bevestigd, 3. het wiel moet er nog uitkunnen wat betekent dat de horizontale liggers genoeg ruimte moeten bieden om het wiel bijv. los van de cardan te kunnen schuiven. De truuk met het achterspatbord eruit halen lukt niet meer omdat daar net de haak zit.
Verder is het mooi om zoveel mogelijk de draagbeugels weg te werken onder het achterspatbord. Let er daarbij op dat het achterwiel bij volledige invering niet de beugels raakt.
Onderstaande foto's zeggen meer dan woorden.....